پذیرایی از زائران مهدوی در ۱۴۰ ایستگاه صلواتی
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۱۴۹۱
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمدرضا وطن خواه بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری ستاد مردمی اجتماعات مهدوی اظهار کرد: نیمه شعبان بزرگترین جشن مردمی است که در نیمه شعبان در جمکران برگزار میشود.
وی افزود: بر اساس آمارها در نیمه شعبان سه میلیون نفر برای شرکت در این جشن به قم میآیند تا در جشن میلاد امام معصوم (ع) که در قید حیات است ارادت خود را نشان دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی ادامه داد: هرسال به تعداد زائرانی که در جشن میلاد امام زمان (عج) شرکت میکنند افزوده میشود و تا چند سال آینده این اجتماع نیز مانند اجتماع بزرگ مردمی در اربعین خواهد شد.
وی اضافه کرد: هر سال مسجد مقدس جمکران میزبان میلیونها زائر است که نیمه شعبان برای ارادت به این امام معصوم (ع) حضور پیدا میکنند اما از ۵ سال گذشته اجتماعی خودجوش و مردمی شکل گرفت که در خارج از مسجد جمکران به زائران خدمات رسانی کند.
حجتالاسلام وطن خواه بیان کرد: سال ۹۲ برای نخستین بار با تعداد محدودی ایستگاه صلواتی و موکب مردمی در بلوار پیامبر اعظم (ص) فعالیت خود را آغاز کرد که این تعداد در حال حاضر به ۱۴۰ ایستگاه صلواتی رسیده است.
اولویت با ایستگاههای فرهنگی است
وی با تأکید بر اینکه در برپایی ایستگاههای صلواتی اولویت با ایستگاههایی است که کار فرهنگی میکنند، گفت: در کنار کار فرهنگی؛ پذیرایی از زائران جمکران را نیز داریم که سال گذشته ۷۵۰ هزار پرس غذا و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوشیدنی توزیع شد.
مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی بیان کرد: انجام برنامههای خدماتی به زائران از دیگر برنامههای این ستاد مردمی است و پزشکان، خطاطان، آرایشگران و … با هر نوع هنر و توانمندی که دارد خدمات رسانی میکند.
وی افزود: ستاد مردمی در این راستا تلاش میکند جریان سازی انجام دهد و مردم به میدان میآیند و پذیرایی میکنند که در این راستا سال گذشته ۵۰ ایستگاه صلواتی از سراسر ایران به قم آمدند.
حجتالاسلام وطن خواه اضافه کرد: همچنین از اتباع خارجی ۲۰ ایستگاه صلواتی از عراق، افغانستان و یمن نیز به زائران میلاد امام زمان (عج) خدمات رسانی میکردند.
وی ادامه داد: پشتیبانی از ایستگاههای صلواتی از دیگر اقدامات این ستاد مردمی است و با توجه به اینکه بلوار پیامبر اعظم آب ندارد سال گذشته ۵۰۰ هزار لیتر آب در اختیار ایستگاهها قرار داده شد.
مسئول ستاد مردمی اجتماعات مهدوی بیان کرد: در ایستگاههای بلوار پیامبر اعظم (ص) به ۵۰۰ هزار زائر خدمات رسانی میشود.
وی بیان کرد: پیاده روی مردمی نیز عصر روز یکشنبه ساعت ۱۶ از ابتدای بلوار پیامبر اعظم (ص) شروع میشود.
حجتالاسلام وطن خواه گفت: بیشترین فعالیتها از روز جمعه آغاز میشود که در شب نیمه شعبان به اوج خود میرسد.
کد خبر 4594082منبع: مهر
کلیدواژه: ایستگاه صلواتی قم مسجد جمکران نیمه شعبان قم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/